09-07-17

Twee wedstrijden en een 1e plaats!

Deze week was weer een zeer bewogen week voor mij! Tussen de trainingen door moet er ook nog worden gewerkt. Anders zeggen mensen straks, werk jij wel eigenlijk? Met al dat sporten! Nou, ik werk in de zorg dus veel onregelmatige diensten. En als mijn dochter op school zit kan ik tussendoor ook lekker sporten. Een 9 tot 5 baan zou niets voor mij zijn! Toen ik nog in dienst van de Marine zat, hadden wij dat ook niet. Vooral als we dan op zee zaten. Dan werd er 's avonds ook nog wel gewerkt. Je kon tenslotte niet weg van boord! Ook hadden wij de tijd om tussen het werken door te kunnen gaan sporten. Als je een walfunctie had, dan had je recht op 1 uur sporten in de tijd van de baas. Ja, je moest tenslotte ook fit blijven als militair! Daar maakte ik wel gebruik van. Aan boord hadden wij die mogelijkheid ook. Zo zat ik regelmatig in de hangar op de fiets, stepapparaat of stond ik op de loopband. Lagen we in een haven, dan trok ik mijn hardloopkleren of fietskleding aan en ging daar op de wal fietsen of hardlopen. Er waren er genoeg aan boord die dat ook deden en zo kon ik vaak wel met iemand mee. Ik heb inmiddels in heel wat mooie landen mogen hardlopen of een mooie fietstocht kunnen maken. Dat nemen zie mij dan ook niet meer af! En het sporten ben ik na het verlaten van de marine gewoon blijven doen! Als ik de sporttes nog zou moeten doen; 1900 m hardlopen in 12 minuten, 20 sitsen en 10 push ups, dan haal ik dat nog met vlag en wimpel. Terwijl de eisen minder zwaar wordt als je ouder wordt. 20 jaar geleden liep ik toen ik de eerste test moest doen 2500 meter in die 12 minuten. Dat lukt mij nog steeds! En ik ga nog lekker door met trainen zo lang het kan!

Fietsen op Aruba en sporten aan boord!

Trainingsweek 27

Maandag 3 juli

Vandaag was mijn man vrij en was druk aan het inpakken om met een aantal fietsmaten in Italië te gaan fietsen. Zij gaan daar van dinsdag tot zondag mooie tochten maken in de Dolomieten! Fietsen vind ik ook leuk om te doen, maar dit zag ik toch niet zitten om te gaan doen! Dagelijks zo tussen de 80 en 100 kilometer afzien in het hooggebergte. Maar zij hebben er ook veel voor getraind. Mijn man zat soms 4 keer in de week op de fiets om maar de kilometers te maken. Nou, ik ging vandaag nog maar een eindje hardlopen. Het was heerlijk weer, niet te warm. Voor mij stonden er deze week ook 2 wedstrijden op het programma. Een 1/8ste triatlon in Hardenberg en een halve marathon in Apeldoorn. En dat ook allemaal op 1 dag!

Doordat ik een blessure aan mijn schouder had, heb ik nauwelijks op de racefiets en in het zwembad kunnen liggen. Ik zou eerst de kwart triatlon gaan doen, en wilde dus helemaal af gaan zeggen. Maar toen zeiden ze dat ik het inschrijfgeld niet meer terug zou krijgen als ik niet mee zou kunnen doen. Toen heb ik hem om laten zetten na een kortere afstand. En omdat het tijdens de zwem 4 daagse ook goed ging, was het zwemmen ook geen enkel probleem meer. Alleen het fietsen! Dat was wel een dingetje! In ieder geval heb ik deze dag nog lekker 14,5 kilometer kunnen rennen!

Dinsdag 4 juli

Manlief vertrok al vroeg in de ochtend naar Italië. Ik kon hem nog net op tijd gedag zeggen. Vandaag was ik ook zelf nog vrij en kon ik samen met mijn hardloop vriendin lekker gaan lopen. Eerst mijn dochter naar school en daarna de loopkleren aangetrokken en ben ik richting Boekelo gelopen. Onderweg komen we elkaar dan tegen. We hadden zin om lekker het bos in te gaan. Alleen mijn vriendin was niet echt topfit. Dus paste we het tempo maar rustig aan. We lopen toch meestal wel op kletstempo want zo vaak zien we elkaar de laatste tijd niet echt. Lekker bij gekletst en ondertussen toen ik thuis kwam had ik al weer 16,5 km op de teller staan!

In de middag wilde ik toch nog even gaan fietsen. Voor zaterdag wilde ik toch nog een keer op de fiets te hebben gezeten. Kijken of mijn schouder het hield en natuurlijk om te zien of ik die 20 kilometer wel in een beetje een redelijke tijd kon afleggen! Het was gelukkig heerlijk fietsweer, ik moest wel even wennen om weer op mijn racefiets te zitten. Maar tot mijn verbazing ging het weer lekker en had ik 3 kwartier 20,9 kilometer afgelegd. Zaterdag verwacht ik dan iets sneller te kunnen rijden. Nu moest ik af en toe stoppen voor kruispunten of langzamer gaan rijden omdat er fietsers op een gewone fiets voor mij reden. Maar het gaf mij weer het vertrouwen dat dit ook goed zou gaan komen!

Woensdag 5 juli

De training die ik normaal met de hardloopgroep doe op woensdagochtend. Ging voor mij vandaag niet door. Ik moest onverwachts werken. En mijn ouders kwamen voor een paar dagen bij ons omdat ik donderdag en vrijdag ook overdag moest werken. Dan konden ze mijn dochter brengen en halen van school. En het was natuurlijk gezellig dat ze een aantal dagen hier kwamen.

Donderdag 6 juli

Vandaag ging ik naar de donderdag avond training van de atletiek vereniging. Ik dacht eerst dat het de laatste training voor de zomervakantie was. Dan sluiten we af met een barbecue en een drankje. Maar ik had mij een week vergist, die is volgende week pas! Toch nog een mooie training gehad. We zijn het bos ingegaan en hebben wat heuvels en trappetjes gepakt. Goed voor de voorbereiding van de kustmarathon! Dat ga ik toch vaker doen! Totaal 10,3 kilometer gelopen. En deze keer was ik op de fiets gegaan omdat ik ook nog schone kleding mee had genomen om na afloop te kunnen douchen in verband met de barbecue! Volgende week dan maar.

Vrijdag 7 juli

Vandaag maar even een rustdag inlassen voor de komende dag! Mijn dochter ging eind van de middag op Scouting kamp en zou zondag eind van de middag weer thuiskomen. Mijn man komt zondag avond pas terug van zijn fietsweekje Italië. En ook mijn ouders gingen weer terug naar huis. Het was stil in huis! Iedereen weer weg hier! Maar zaterdag zou voor mij een zeer actieve dag gaan worden! Ik had er zin in en voelde mij ook super fit en sterk! Mijn spullen had ik die avond ook allemaal al bij elkaar gezocht. Voor een triatlon heb je aardig wat nodig! Voor de zekerheid had ik ook mijn wetsuit ingepakt. Geen idee hoe koud het water daar zou zijn. Dat bekijk ik ter plaatse wel. Voor de volgende dag stond alles al klaar en kon ik lekker gaan slapen!

Zaterdag 8 juli, raceday!

De triathlon!

Na eerst lekker uitgeslapen te hebben, nam ik een stevig ontbijt! Kwark met Creusly, fruit en extra eiwitten. Voor onderweg nam ik nog energie repen mee, sportdrank en bananen. En als ik nog trek heb haal ik daar nog wel wat. Mijn eerste race was in Hardenberg, de start van de triatlon was voor mijn serie om 13:00. Om 11:30 ging ik dan weg om op tijd daar te kunnen zijn! En ik was er ook ruim op tijd. Zo kon ik mijn startnummer ophalen en rustig omkleden en de spullen die ik nodig had voor de wedstrijd naar het Parc Ferme brengen.

Ik zag verschillende mensen die een wetsuit aanhadden maar ook genoeg die er geen aan hadden! Een clubgenote van mij moest op 12:30 starten ook zij deed de 1/8s ste afstand en had ook geen wetsuit aan. En later sprak ik een ander clubgenoot die in mijn serie startte en die zei dat het water echt niet koud was. Daarom trok hij zijn wetsuit ook niet aan. Ik had hem wel bij me, maar besloot toch ook zonder te gaan zwemmen! Scheelt ook weer tijd met omkleden!

Om 12:45 kregen we eerst een briefing, daarna mochten we alvast het water in om even in te zwemmen. Eerst gevoeld of het water echt niet te koud was voordat ik er in 1 keer in zou springen! Nou, mijn clubgenoot had gelijk! Het was een aangename temperatuur, zo'n 21C. Ik durfde het wel aan! Om 13:00 uur ging dan het startschot van deze wedstrijd! Ik besloot ergens achterin te starten met al die woelende armen en benen van de medezwemmers! Maar ik haalde al gauw snel mensen in die veel langzamer zwommen dan ik. Sommige zwommen de schoolslag en kon ik er soms ook lastig langs komen zonder iemand te raken! Een andere clubgenoot van mij zwom net een klein stukje voor mij en kon mooi in zijn lijn meezwemmen. Maar al gauw lag zijn tempo voor mij ook net iets te laag en ben hem gepasseerd. Het ging ongekend goed! Zeker toen we bij het keerpunt aankwamen zag ik nog een heel veld achter mij zwemmen!

Voordat ik er erg in had waren we al bij het trappetje waar we het water uit konden klimmen. Het was even dringen maar na 12minuut 15 had ik dan het eerste onderdeel er weer opzitten! Niet slecht voor mijn doen en het was ook iets meer dan 500 meter!

Op naar de fiets. Snel de helm op en mijn startnummer band om. De wissel ging snel omdat ik geen pak uit hoefde te trekken. Ik zag er genoeg nog aan het worstelen om uit hun wetsuit te komen. Alleen had ik zelf iets niet zo handigs gedaan! Ik had de fietsschoen op de trappers gedaan zodat ik (dacht ik) zo op de fiets kon springen en weg rijden! Niet dus! Bij het punt waar we op de fiets mochten stappen kreeg ik mijn voeten niet in mijn schoenen. Moest ik ze eerst weer losmaken om ze aan te trekken, koste weer tijd! En er kwamen nog meer mensen achter mij die op de fiets wilde springen. wat een geklungel van mij. Dit doe ik dus nooit meer zo!

Toen ik dan uiteindelijk op de fiets zat kon ik gaan knallen! Ik zat net iets boven de 30 km per uur in het begin. Bij de eerste bocht zag ik dat ze serie die voor ons gestart was alweer terug kwamen van het fiets onderdeel. Ook mijn clubgenote van TV Triade zat er ook bij! Ze ging weer als een speer! Maar zij zit ook nog in een jongere categorie dan ik! Ik behoor al bij de 40 plussers die ik onderweg niet echt veel tegen kwam! Zij lagen nog achter mij! Er waren ook 3 start series dus kon je ook niet echt zien wie er voor of achter mij lagen. Een aantal zaten er wel bij mij in de serie. Later werd ik op de fiets nog wel door een dame ingehaald die in mijn categorie hoorde. Ze had een tri schuit aan van mijn triatlon vereniging. Maar was (nog) geen lid! maar fietsen kon zij wel!

Ook bij mij ging het fietsen boven verwachting! Ik had een gemiddelde van 29 kilometer per uur op de teller staan. En op sommige stukken hadden we ook nog eens flinke wind tegen. En met relatief weinig training vond ik het wel prima. Alleen kreeg ik nog een tijdstraf. Je moet voor het balkje afstappen. Maar nu kreeg ik mijn voeten niet uit te pedalen! En moest ik 10 seconden wachten! Gelukkig was dat snel om en kon ik weer verder gaan. want daardoor hadden wel mensen mij weer in kunnen halen!

Gelukkig ging de wissel naar het lopen goed. Ik kon snel weg lopen van mensen die mij op de fiets weer voorbij waren gekomen. Onderweg kon ik zien wat er achter mij of voor mij liepen. Zo liep ik die dame in het Triade trisuit ook wee voorbij! Fietsen kon zij goed maar liet het weer liggen op het lopen! We moesten 2 ronden van 2,5 kilometer. Voor mijn gevoel was ik alleen maar weer mensen aan het inhalen en werd ik zelf bijna niet ingehaald! Het werd ook warmer want de zon kwam nu ook eindelijk door! Na 1 uur en 26 minuten kwam ik over de finish! Ik heb er wel eens sneller over gedaan! Maar ik was hiermee wel super tevreden! Omdat ik nog vele mensen na mij binnen zag komen van de 1/8ste triathlon, bleef ik wachten tot de prijsuitreiking. Wie weet viel ik nog wel in de prijzen!

Ik sprak nog met wat clubgenoten die het ook weer goed hadden gedaan. Daarna ging ik mijn spullen pakken en omkleden en wachten tot de prijsuitreiking. Eerst werden de winnaars van de kwart gehuldigd. Daar stonden ook weer wat bekenden tussen van mij! Een jongen die ik sprak kon in de uitslagen op zijn mobiel zien dat ik 1e dame 40 was geworden! Nou,dat had ik dus al helemaal niet verwacht! Nu bleef ik helemaal wachten tot ze mijn naam opnoemden. En ja hoor ik mocht naar voren komen! Alleen de nummers 2 en 3 waren al naar huis! Stond ik daar als enige van mijn categorie op het podium! Maar ik was trots dat ik dit had gepresteerd. En ook was dit goed voor mijn zelf vertrouwen dat ik toch nog wat kan presteren op de triatlon! Door die blessure en het weinig trainen was ik echt bang dat ik ergens als laatste zou eindigen! Trots ging ik richting mijn auto, op weg naar mijn volgende sport evenement in Apeldoorn. Daar had ik afgesproken met een teamgenote van de Roparun om samen de halve marathon te gaan lopen!

En ja hoor! 1e plaats dames 40+!

De tweede wedstrijd van vandaag!

Om ongeveer 17:15 zou ik in Apeldoorn arriveren. Nog voldoende tijd om het startnummer op te kunnen halen! Alleen had ik de auto een eindje uit de buurt van de start neergezet! Het was daar ook zo groot en er waren meerdere mensen die hun auto op die parkeerplaats neer hadden gezet waar ik de auto ook had neergezet. Dan nog maar 1 kilometertje extra lopen! Bij het sportveld aangekomen waar je je nummer op kan halen, zag ik mijn Roparun maatje al staan. Zij had er ook veel zin in! En ik ondanks die triatlon ook maar ik zei wel dat ik geen toptijd zal gaan lopen. Rond de 2 uur zou moeten lukken, veel sneller niet! En het was bovendien ook warm en benauwd daar. En het was ook nogal glooiend, we gingen op en af! Zij had na de Roparun ook niet echt veel langere afstanden gelopen dan zo'n 15 kilometer. maar dit zou ze wel moeten halen met de Roparun nog in de benen!

Samen met mijn Roparun team maatje aan de start van de Midzomer marathon in Apeldoorn.

Daar gingen we dan 18:00 uur van start op de halve marathon in Apeldoorn! We wilden rustig van start gaan, maar stonden bij de start wel redelijk voorin. In het begin maar de meeste mensen voorbij laten gaan die sneller liepen dan wij! Het was ook maar goed dat we beschut onder de bomen liepen want het was ook echt benauwd weer. Zeker als je in de zon moest lopen. Het was een zeer afwisselend parcours. We liepen over bospaden, over asfalt, we klommen en dalen. Wel merkte ik dat ik al wat kilometers in de benen had en begon ook trek te krijgen! Gelukkig bood mijn teamgenote mij een gelletje aan. Zij zag dat ik dat wel kon gebruiken! En dat kon ik ook wel.

Zij liep tot ongeveer 14 kilmeter met mij samen toen kwamen we door de Apenheul en ging het ook weer geleidelijk aan weer stijgen. Daar toen zei ze dat ik maar door moest gaan in mijn eigen tempo. Zij had het ook zwaar zei ze en liet zich wat afzakken. Ik liep door, toen kwamen we op een weg wat vals plat omhoog ging. Met kleine dribbelpasjes kon ik hem oplopen. Aan het einde van die weg kwamen we weer bij de plaats waar we van start waren gegaan. Op dat moment ging ook de 7,5 kilometer van start en kwam de 21 en de 7,5 samen te lopen. Ineens was het weer druk op het parcours. Alleen waren zij nog fris en fit! Dus ik liet ze gaan die sneller wilde en liep gewoon mijn eigen tempo rustig door!

Voor de 2e keer liepen we door de Apenheul! Toen moest ik nog zo'n 5 kilometer. Nu begon ik toch te merken dat de tank bijna leeg was! Nu had ik het toch ook wel echt zwaar en ging even een stukje wandelen. We kregen ook nog die lage weg die vals plat omhoog ging! Ook daar moest ik stukjes wandelen! Misschien dat ik mijn Roparun maatje weer daar zou treffen? Maar die liep ook een eind achter mij. Ik liep alweer richting de finish! Ik was nog nooit zo blij om te finishen! Nu was ik echt helemaal op! Maar nog wel binnen de 2 uur gefinisht in 1:59:27!

Een kleine 2 minuten later zag ik mijn Roparun maatje binnen komen, zij had het ook super gedaan ondanks dat zij ook niet helemaal fit was toen ze hier aan begon! In eider geval wij kunnen weer trots zijn dat we dit hebben gedaan!

Het was een prachtige run in Apeldoorn. Alleen een beetje rommelig bij de finish. De medailles werden op een plek uitgereikt wat niet echt duidelijk was. Het was er opeens ook ontzettend druk dat je ook niet goed kon zien waar je de chip weer in moest leveren. Ik zag meerdere mensen met de chip aan de schoen richting de auto lopen. Twee dames attendeerde ik er nog op dat ze de chip nog aan de schoen hadden zitten. En waar je ze eraf kon laten halen. Ook zij waren zo naar huis gereden!

Nog een eindje terug lopen naar de auto en eindelijk richting huis! Het was een mooi dagje geweest, 2 wedstrijden en ook nog een eerste prijs! Thuis aangekomen nog even flink wat calorieën aangevuld met een kom soep en een bord vol lasagne! Zondag maar een rustdag!

Zondag 9 juli

Een rustdag wat sporten betreft! Ik kan in ieder geval weer terug kijken op een mooie week! In het totaal toch weer 67 kilometer gelopen en 42 kilometer op de racefiets gezeten. Het zwemmen was maar een klein eindje. Maar toch weer allemaal volbracht! Straks komt mijn lieve dochter weer thuis en mijn man als het goed is in de avond. Dan komt er weer wat meer leven in huis! Toch wel stilletjes als er niemand is!

12:22 Gepost door C.Slingerland in hardlopen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |