29-05-12

De ROPA run weer gehaald!

Afgelopen vrijdag zijn we om 10:00 uur richting Parijs vertrokken om deel te nemen aan de 21e editie van de ROPA run. Het beloofde ook warm weer te gaan worden tijdens de ROPA run. Ook bij vertrek was het al behoorlijk warm. Maar het gehele team had er zin in. Eerst verzamelde we ons op de markt in Haaksbergen. daar kregen we nog een toespraak van onze voorzitter van de Atletiek vereneging. En de wethouder van Haaksbergen sprak ons toe en kregen nog een donatie. En daarna gingen we weer voor de 5e keer naar Parijs! Voor mij was het de 2e keer dat ik mee mocht als loper. Maar toch wist ik niet wat mij te wachten stond.

Vorig jaar zat ik in team B. Dit jaar in team A en wij zouden dan van start gaan in Parijs. Maar eerst verbleven we nog een nacht in een hotal in Arras, een plaats 180 km onder Parijs. Onderweg naar Parijs zagen we al andere teams ook richting Parijs vertrekken. Ook zij bleven nog ergens onderweg een nacht slapen. Wat een goede nachtrust heb je ook wel nodig!

Onderweg stopte we nog een aantal keer. We hadden 2 busjes en 1 grote touringcar. Deze was omgebouwd tot camper. Eerst zaten de lopers en captains in de kleine busjes. Bij de grensovergang wisselde we weer van plaats en mochten de fietsers en verzorgers in de kleine busjes. Rond 17:00 uur kwamen we dan aan bij ons hotel in Arras. Daar gingen we bij een plaatselijke pizzaria eten en daarna nog even een afzakkertje drinken bij de bus. Om daarna van onze nachtrust te genieten.

In de bus, onderweg naar Arras.

Ons hotel in Arras.

Na het onbijt gingen we richting het vliegveld waar we om 20:08 van start gingen. Ik mocht dit jaar als 1e loper vertrekken. We moesten eerst nog een groor gedeelte door de stad lopen waar het erg warm en heuvelachtig was. Ook hadden we vele stoplichten tegen. De regels waren dan ook dat je je als team gewoon aan de verkeersregels hield, dus ook stoppen voor rood licht! Er waren wel teams die gewoon doorliepen. Daardoor verloren we wel tijd.

Na 30 km werden we door team B afgewisseld die ook 30 km zouden gaan lopen. Dus we kregen 2,5 uur even rust. Het was ook zo warm dat we buiten konden slapen. De bus hadden ze op een mooie plek neergezet, pal naast een rivier. Rond 1:45 uur gingen wij weer van start. Nu moesten we 60 km gaan lopen. Ook dit werd weer een zware etappe. Het was nog steeds warm om te lopen en het was geen meter vlak! Na die etappe werden weer afgewisseld zodat we wat langer konden rusten.

De 3e etappe zou het zwaarste gaan worden! We gingen om rond 11 uur van start, het was erg warm en het werd ook steeds warmer! Ook hadden we veel steile heuvels. Het tempo ging ook omlaag. We zouden gemiddeld 12,2 gaan lopen. Maar doordat we verkeerd waren gelopen verloren we tijd en door de warmte.Na deze etappe waren we dan ook helemaal stuk. We kregen last van allerlei ongemakken. Maar we waren wel van plan om tot het einde door te gaan.

We waren blij toen we uiteindelijk werden afgelost. Na deze etappe kregen we er nog 2. Deze gingen nog door de Belgische plaatsen Dendermonde en Zele, bekend om de sfeer daar tijdens de ROPA run. Er zijn daar veel mensen op straat en er is feest. Het is er altijd erg gezellig. En in de laatste etappe kwamen we door Ossendrecht, ook een echte ROPA run stad! Het is er net Carnaval!

We merkten wel in de laatste etappe dat we op onze laatste reserves liepen. Bijna iedereen kreeg last van hun knieen of benen. Maar een van ons moest ook nog een stuk met team B gaan lopen omdat er daar 1 man minder liep. De fitste van ons team zou dat gaan doen. Wij moesten in de laatst etappe ongeveer 45 km lopen, tot aan Dinteloord. Daar vond weer een teamwissel plaats. Zij zouden dan ongeveer nog 57 km gaan lopen tot aan Rotterdam. Het was wel wat koeler dan de dag ervoor, maar het bleef warm!

Voor mij zat het er naar Dinteloord op. Ik kon gaan rusten. 1 man moest nog van ons team de laatse 40 km met team B gaan lopen. Om 15:48 finisde het laatste team op het Wilhelminaplein. 1 uur later dan verleden jaar! Maar het was ook veel zwaarder geweest dan 2011. We hadden gemiddeld 11.77km per uur gelopen terwijl we een gemiddelde van 12.2 hadden opgegeven. Maar ondenks deze zware omstandigheden hebben we het er goed vanaf gebracht en kon iedereen gezond de finish weer over lopen! We kunnen weer terug kijken op een geslaagde ROPA run. En hopenlijk was dit ook niet de laatste ROPA run die we als team 226 hebben volbracht! Maar dat ligt aan de sponsoren of dit nog haalbaal blijft om hier mee door te kunnen gaan.

Team 226 Roparun 2012.jpg

Medaille Roparun 2012.jpg

16:59 Gepost door C.Slingerland in ROPA run 2012 | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |