05-10-11

Marathon Bremen, mooie maar warme marathon!

Het is inmiddels al weer 3 dagen geleden dat ik mijn 11e helemarathon heb uitgelopen. We zijn net als vorig jaar met de atletiekvereneging Haaksbergen een weekend weg geweest. Alleen dit keer maar 2 dagen. Zaterdag ochtend om 8:30 vertrokken we met een bus vol hardlopers naar de Duitse stad, Bremen om daar op zondag deel te nemen aan diverse wedstrijden. Een groot gedeelte van het reisgezelschap liep de 10 kilometer of de halve marathon. En maar 3 mensen de hele marathon waaronder ikzelf!

Het was een kleine 3 uur rijden met tussenstop onderweg. Dus we warem mooi op tijd in Bremen om daar de startnummers op te halen en in de stad rond te wandelen. Deze keer ging er een kennis van mij mee. Vorig jaar deelde ik een kamer met een onbekende. Nu had een kennis van mij ook wel zin om met mij mee te gaan naar Bremen. Zij kam zelf niet uit Twente en was ook geen lid van de verenging. Maar we mochten om de bus vol te krijgen iemand uitnodigen om mee te gaan. Dus ik wist wel iemand. Zij ging de halve marathon lopen.

Marktplatz in Bremen waar zondag de start was van de Marathon.

Zaterdag hebben we dan de stad bekeken, het is een mooie stad met veel oude gebouwen en mooi winkelstraten.Ook was het prachtig zomer weer! Ook zondag zou het erg warm gaan worden werd ons verteld. Ik was toch niet van plan om echt voor een tijd te gaan lopen. Ik hoopte rond de 4 uur te gaan halen. De laatste tijd heb ik wel veel getraind, alleen niet echt lange afstanden.

Om 17:30 gingen we eerst vanuit de stad terug naar ons hotel. En 's avonds kregen we nog een pasta maaltijd in de stad aangeboden. Om 22:00 uur lagen we dan op bed om te gaan slapen. Ik kon alleen slecht in slaap komen. toch wel een beetje zenuwachtig voor de marathon. Zal ik die 42 kilometer wel gaan halen als het zo warm en benauwd gaat worden? Ik ben iemand die niet graag in te warm weer loopt. Zo'n 18 tot 20 graden is voor mij het beste.

De volgende morgen vertrok te bus om 8:15 naar de start van de marathon. Eerst ging de 10 kilometer van start om 9:30. En om 9:45 de hele marathon. De halve marathon deelnemers konden nog even uitslapen want hun gingen pas om 11:20 van start.

Ik ben heel rustig begonnen met lopen, het was al aardig warm aan het worden. Op het 10 kilometer punt zat ik net boven de 53 minuten, net iets onder mijn schema. Maar op dat momet liep ik nog lekker. Halverwege zat ik op 1:53 maar daarna ging het tempo toch meer omlaag omdat de temperatuur ook behoorlijk op ging te lopen naar 27 graden. Er reden op een gegeven moment ambulances af en aan en zag ik uitgeputte mensen aan de kant van de weg liggen of zitten. Zo wilde ik zelf niet eindigen! Bij ieder drankpost dronk ik telkens wat en ging stukjes wandelen om mijn hartslag omlaag te krijgen en mijn benen los te schudden. Het leek Enschede 2 jaar gelden wel! Toen was het ook zo warm en hoorde je de sirenes van ambulances! Ik vond mijn eindtijd ook niet belangrijk. De tijd onder de 4 uur ging ik toch niet halen!

Op de laatste kilometer stonden de mensen van de atletiekvereneging, die al gefinist waren mij aan te moedigen! Voor mijn gevoel kreeg ik weer even vleugels en kon ik nog versnellen en zo nog een aantal mensen die voor mij liepen inhalen. Ik finiste in een tijd van 4:15:08, gezien de omstandigeheden was ik tevreden. 2 jaar geleden in Enschede was ik halverweg de marathon uitgestapt omdat het zo warm weer was! En iedereen die mee had gedaan van de atletiek vereneging had hun afstand uitgelopen. Volgend jaar wordt het waarscheinlijk Dresden en dan gaan we weer 4 dagen weg. En die marathon is altijd later in oktober en hopenlijk is het dan niet zo extreem warm als dat het in Bremen was.

Nadat iedereen gefinist was en gedouchet had gingen we weer met de bus terug naar Haaksberegn. Om 19:00 uur waren we weer thuis en kunnen we weer terug kijken naar een geslaagd weekend. Op naar de volgende marathon!

14:34 Gepost door C.Slingerland in hardlopen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |